Välkommen till min blogg!

Jag heter Helén och på min blogg kan du läsa om allt som har med att tillverka egna kort!

Jag kommer bidra med tips, teknik, inspiration och galleri!
Korten gör jag mestadels med hjälp av motivstämplar (rubberstamps).

Denna blogg startade jag 2009-01-03.

lördag 3 januari 2009

Tekniker

Det finns en mängd olika tekniker som du kan använda dig av. Jag kommer här visa de jag använder.

LAGER PÅ LAGER / MATTA+MOTIV
Vanligaste formen. Du klipper ut som en "matta" (brukar vara i enfärgat papper), klistrar på det på kortet och sen stämplar du motiv på ett annat papper, som du sedan limmar fast (dvs "lager på lager").


MÅLAD/FÄRLAGT MOTIV
Stämpla i exempelvis svart färg, och färglägg motivet med färgpennor. Eller färglägg bara en del av motivet.

EMBOSSNING
När du embossar, höjer du upp motivet. Detta kan du göra både direkt på kortet eller som lager på lager.



Bilden visar embossat motiv till vänster, och EJ embossat motiv till höger.
Motivet till vänster är också färglagt med färgpennor.

GRUND + MOTIV
Du stämplar ett motiv på kortet, och sen stämplar ett annat motiv på ett annat papper, som du sedan klipper ut och limmar fast.




DIREKT PÅ
Betyder att du stämplar motivet direkt på kortet, utan "matta" eller lager på lager.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar