Välkommen till min blogg!

Jag heter Helén och på min blogg kan du läsa om allt som har med att tillverka egna kort!

Jag kommer bidra med tips, teknik, inspiration och galleri!
Korten gör jag mestadels med hjälp av motivstämplar (rubberstamps).

Denna blogg startade jag 2009-01-03.

lördag 3 januari 2009

Embossing

Vad är embossning?
Embossning är en "upphöjning" av motivet, som du gör genom att stämpla och sen strö ett speciellt embossing pulver över motivet. Därefter så skakar du bort överflödigt embossningpulver och värmer upp detta (med speciellt embossingpistol). Då smälter pulvret ihop med motivet och detta blir upphöjt.
Mycket effektfullt och inte så svårt att göra som det låter.

Vad behöver du (förutom motivstämpel, stämpeldyna och kortet)?
* embossingpulver
* embossing värmepistol

Hur gör du?
1) Stämpla motivet som du vill ha upphöjt.
2) Häll försiktigt embossingpulvret över motivet.
3) Häll "fram och tillbaka" pulvret över motivet, och sen häll överblivet pulver tillbaka i pulverburken.
4) Värm/Smält pulvret med hjälp av en embossing värme pistol. Håll inte pistolen för nära. Du ser när pulvret smälter ihop med motivet.

1. Embossing värme maskin (ser ut som en mini fön).
2. Två stycken olika embossning pulver.


(Bilden ovan) Embossingpulver i närbild.

(bilden ovan) Första motivet visar motivet efter embossat samt färglagt. Andra motivet (till höger) visar motivet bara stämplat med svart stämpeldyna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar