Välkommen till min blogg!

Jag heter Helén och på min blogg kan du läsa om allt som har med att tillverka egna kort!

Jag kommer bidra med tips, teknik, inspiration och galleri!
Korten gör jag mestadels med hjälp av motivstämplar (rubberstamps).

Denna blogg startade jag 2009-01-03.

lördag 3 januari 2009

Modell på kort

Här kommer de modeller som jag använder mig av mest, när jag tillverkar kort. Givetvis sätter fantasin inga gränser!

Vanligt kort
Mest vanliga. Du tar exempelvis ett A4 papper som du viker på mitten!
Eller ett halvt A4 papper och viker på mitten.

Skåpkort
Kort där man "öppnar" kortet från mitten.

Dragspel
Kort som är vikta på tre delar (= ja som ett dragspel). Jag använder mest A4 papper, när jag viker dragspelskort.

Avlånga
Kort som är smalare än vanliga. Vanlig storlek är att dom är lika "höga" (avlånga) som ett A4 papper.

Liggande
Som ett vanligt kort, fast motivet blir mot "vikingen/ryggen". Istället för att öppna kortet mot dig så öppnas det "uppåt".

Trifold vikning
Vikt som "en loppa" där man fäller ut hela kortet.

Snedskuret kort
Framsidan på koret är snedskuret och sen öppnar man "upp" insidan.

Fönster kort
Kort som liknar skåpkort, fast det finns "fönster" som viks ut/fälls ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar